blije medewerkers, symbool voor inzetbare medewerkers

WTP en zorgplicht; wat u moet weten, doen én willen

De Wet toekomst pensioenen (WTP) vraagt niet alleen om actievere betrokkenheid van deelnemers, maar ook van werkgevers. We krijgen bij Ecclesia veel vragen over de zorgplicht die hierbij hoort. Wat moet ik mijn medewerkers vertellen? Hoe pak ik het aan? Wat is verplicht, wat is verstandig – en waar ligt de grens? We zetten het op een rij.

Pensioen is één van de meest kostbare arbeidsvoorwaarden. Als werkgever wil je medewerkers in staat stellen hierin zoveel mogelijk hun eigen keuzes te maken, afhankelijk van hun persoonlijke situatie. Daarbij geldt: begrip kweekt grip. En grip op geldzaken geeft rust en vertrouwen, wat leidt tot tevreden en inzetbare medewerkers. Zo is de WTP dus niet alleen een verplichting, maar een kans om heel concreet invulling te geven aan de toch wat vage term ‘goed werkgeverschap’.

WTP en Zorgplicht: dit moet u doen

De zorgplicht gaat in de kern over twee zaken: informatieverstrekking en keuzebegeleiding. Zodra u als werkgever samen met de pensioenuitvoerder een transitieplan hebt opgesteld en besloten hebt wanneer u overstapt, moeten medewerkers minstens drie maanden vóór die ingangsdatum geïnformeerd worden over:

  • de inhoud van de nieuwe regeling;
  • de gevolgen voor hun pensioenopbouw;
  • premiepercentages en wat er gebeurt met het oude opgebouwde pensioen (invaren of niet);
  • eventuele keuzemogelijkheden;
  • en het tijdpad van de overgang.

Daarbij wordt van de werkgever actieve communicatie verwacht. Een linkje naar een pensioenportaal is weliswaar handig en aan te raden, maar niet genoeg om te voldoen aan de zorgplicht. Daarnaast moet u medewerkers begeleiden bij het maken van keuzes die voortvloeien uit (of samenhangen met) de pensioenregeling. Denk aan:

  • kiezen voor een hoog/laag-pensioen;
  • uitruil partnerpensioen/ouderdomspensioen;
  • het moment van pensionering;
  • keuze voor vaste of variabele uitkering;
  • vrijwillige voortzetting bij uitdiensttreding.

Ruimte voor vragen

De zorgplicht betekent dus vooral: communiceren. Heldere taal is daarbij essentieel. Pensioen is complex. Alleen met begrijpelijke uitleg kunnen medewerkers de vertaalslag maken naar hun eigen situatie. Een folder, website of PowerPoint-presentatie is dan ook niet genoeg. Er moet ruimte zijn voor vragen, bij hr of bij een externe adviseur.

Wat u niet hoeft te doen, maar wel moet willen

Informatieverstrekking en keuzebegeleiding zijn dus verplicht. Wat u niet hoeft te doen, is (persoonlijk) advies geven. En precies daarover krijgen we veel vragen: waar ligt de grens tussen het communiceren van de verschillende keuzes en het daadwerkelijk begeleiden van medewerkers bij het maken van keuzes? Bij Ecclesia vinden we dat het één niet zonder het ander kan. Je kunt mensen pas goed begeleiden bij hun keuzes als ze ook weten wat de gevolgen van die keuzes zijn in hun persoonlijke situatie. Dat laatste is belangrijk, want een algemene uitleg is weliswaar nodig, maar daarmee weten medewerkers nog steeds niet wat het in hun situatie nou concreet betekent.

Een Pensioen Inzicht Gesprek van Ecclesia Financieel Fit & Vitaal geeft extra inzicht in gevolgen van keuzes op het gebied van pensioen. Is een medewerker toe aan het concreet maken van plannen rondom inkomen later, kijk dan met een Financieel Inzicht Gesprek naar de totale financiële situatie, want pensioen is daarin slechts één van de puzzelstukjes. Een totaaloverzicht geeft de deelnemer veel meer grip op het inkomen nu én later. Beide gesprekken zijn praktisch ingestoken, laagdrempelig en gericht op het vergroten van financiële rust door overzicht, inzicht en regie.

Tot slot

De zorgplicht draait om betrokkenheid, duidelijke communicatie en structurele begeleiding. Niet om regels af te vinken, maar om medewerkers écht te helpen bij het maken van keuzes die passen bij hun leven. Volledige, begrijpelijke en persoonlijke pensioencommunicatie is een kans om medewerkers meer rust, vertrouwen en betrokkenheid te bieden. En daarmee een organisatie te bouwen waarin mensen zich gezien voelen. Nu én later.

Meer weten over: , , , , ,