Alex Jansen, manager van het team Maritiem Hull, blikt vooruit op de ontwikkelingen in de scheepvaartsector. We verwachten een lichte premiestijging door met name de hoge herstelkosten. Maar er speelt meer.
Terugblik 2024
De Nederlandse scheepvaart (met een verdeling van ca. 60% zeevaart en 40% binnenvaart) heeft een jaar met tegenvallende volumes achter de rug (-5%). Oorzaken hiervoor zijn de internationale handel die onder druk staat door economische stagnatie en de moeilijke fase die de industrie (in Duitsland) doormaakt. Ook waait er met geopolitieke spanningen en oorlogen een protectionistische wind, die ongunstig is voor de handel. Daar komt nog bij dat consumenten in de nasleep van de pandemie weer meer aan diensten hebben uitgegeven en minder aan goederen.
De verschillen in de scheepvaart blijven groot. Zo houdt de binnenvaart van droge lading in 2024 last van minder vraag naar bouwmaterialen, terwijl ook de voormalige groeimarkt voor containers het laat afweten door verschuiving terug naar weg en spoor. De tankvaart blijft daarentegen relatief goed overeind. De vraag naar schepen (nieuwbouw en bestaand) blijft bestaan voor nieuwbouw, maar die voor bestaande schepen (doorverkoop) stagneert.
Vooruitblik 2025
Er worden vooral harde klappen verwacht in de droge ladingsector. Daar verwachten we voor 2025 een beperkte daling. Daarna is de verwachting dat de volumes weer licht gaan groeien. Bouwmaterialen zijn een belangrijk ladingsegment voor droge lading schepen. Door de beperkte economische groei en het wegvallen van de binnenlandse zand- en grindwinning dalen de vervoerde volumes in deze sector.
De tankvaartsector bestaat uit twee belangrijke deelmarkten: het vervoer van aardolieproducten zoals diesel en benzine aan de ene kant en chemische producten aan de andere. De verwachting is dat het volume van aardolieproducten dat vervoerd wordt door met binnenvaart zal dalen richting 2028. Daartegenover staat een sterke groei van de chemiesector.
Tot slot valt ook op dat de meeste kleine en middelgrote schepen marktaandeel blijven verliezen. Dit is een langjarige trend die zich in de komende jaren versterkt gaat doorzetten. Kleinere schepen worden zwaar getroffen door afnemende volumes in de agri-bulkmarkt en het bouwstoffenvervoer, terwijl daar geen groeisegment tegenover gezet kan worden. Zij kunnen bijvoorbeeld geen containervervoer op zich nemen.
Premieverwachting en verwachte veranderingen in voorwaarden
De (nog) steeds stijgende schadeherstelkosten bepalen de noodzaak om premies aan te passen. De verwachting is een kleine stijging bij klanten die een lage schadelast hebben, maar we verwachten grotere aanpassingen bij klanten die te maken hebben met een hoge(re) schadelast, zowel qua premie als voorwaarden. Hier zal maatwerk het uitgangspunt zijn.
”Techniek blijft een aandachtspunt. Mooi dat het steeds verder ontwikkeld, maar de stuurman/kaptein blijft de baas.”
Extra aandacht voor voorbereiding en verslaglegging
Uiteraard probeert u incidenten te voorkomen. Zorg ervoor dat u een plan van aanpak heeft ter voorkoming van incidenten. Mocht het u toch overkomen, wees dan alert op een goede verslaglegging van het incident (zodat daar geen onduidelijkheden over bestaan). Ook raden we aan uw reisvoorbereiding zorgvuldig uit te voeren en vast te leggen. Besteed hierin bijzonder aandacht aan overdracht. Veel ondernemers werken in systeemvaart, waarbij gedurende een reis de bemanning wisselt. Omstandigheden en bijzonderheden dienen altijd aan de nieuwe bemanning gemeld te worden.
Extra aandachtspunten voor techniek
In het algemeen zien we een sterke toename van techniek aan boord. Deze techniek is echter geen vervanging van de kennis en vaardigheden van de stuurman/kapitein en andere personen aan boord. Ze dient dan ook in gezet te worden als ondersteuning van bovengenoemde personen niet als uitvoerende. Op dit moment communiceert dergelijke techniek nog niet met andere vaarweg gebruikers en kunnen hierdoor dus problemen ontstaan.
Benieuwd naar andere vooruitzichten?
Voor de verwachtingen en ontwikkelingen op andere verzekeringsproducten kunt u terecht op de verzamelpagina www.ecclesia.nl/verlenging2025.